اجتماعی

درنده‌ی بی‌باک در محیط خطرناک‌

حیوان نادر و کمیاب جهان که از سوی مردم بدخشان اسیر و دوباره به طبیعت بازگردانده شد

حیوان نادر و کمیاب جهان که از سوی مردم بدخشان اسیر و دوباره به طبیعت بازگردانده شد
مهربانو
افغانستان با وجود سپری کردن دهه‌ها جنگ، گونه‌های حیوانی مختلفی را در خود نگه داشته است؛ اما این گونه‌ها نیز از آسیب‌های جنگ در امان نمانده و برای بقای شان، ازاین جغرافیا به سرزمین‌های هم‌جوار فراری شده اند.
یکی از گونه‌های حیوانی کم‌یاب در جهان، پلنگ برفی است‌ که چشمان زیبا و شگفت‌انگیزش هر بیننده را شیفته و دل باخته‌ی خود می‌سازد، چشم آبی و حالت آشفته مانند: است که خطرناک‌ترین و در عین حال زیبا‌ترین جای دنیا را به عنوان قلمرو امپراتوری خود انتخاب نموده و دور از چشم انسان‌ها، تنها زند‌گی می‌کنند.
قلمرو این پلنگ‌ها، کوه‌های برفی چندین کشور آسیای مرکزی و جنوبی را دربرمی‌گیرد و افغانستان از جمله کشور‌هایی است که این نوع از گربه‌سان‌ها در آن وجود دارد و پامیرهای بدخشان که پناهگاه حیوانات کمیاب بومی گفته شده است، در سال‌های اخیر این حیوان زیبا در قله‌های بلند آن، دیده شده و نتایج تحقیقات دانشمندان نهاد حمایت از پلنگ‌ها که در مجله‌ی جهانی مطالعات محیط زیست منتشر شده، نشان می‌دهد که نخستین نوار ویدیویی پلنگ های سفید در قله‌های بلند پامیر بدخشان که به‌نام بام دنیا شهرت دارد ثبت شده است. همین گونه، گمان می‌رود که این گونه‌ی حیوانی در ولایت‌های نورستان، لغمان و بامیان نیز وجود داشته باشد.
اگر از حیرت‌آوری چشمان و نگاه دوست داشتنی و ترس ناک او بگذریم، پوست او گران‌بها و پر قیمت است که لباس و جامه‌های زیبا و قیمت‌بها از آن ساخته می‌شود و برای همین است که مورد شکار قرار می‌گیرد، اما کشتارشان توسط شکارچیانی که دنبال پوست خال‌خالی آن‌ها بودند و دامدارانی که می‌خواستند از حیوانات خود حفاظت کنند باعث شده بود تا تعداد آن‌ها در دهه‌های اخیر کاهش پیدا کند، اما حالا به نظر می‌رسد که منع شکار آنان توسط حکومت، ساخت محل‌‌های حفاظتی برای دام‌‌ها در روستاهای محل زندگی پلنگ برفی و ایجاد پارک ملی واخان که پناهگاه پلنگ برفی افغانستان گفته می‌شود، رونقی دوباره به زندگی آن‌ها بخشیده است و می‌توان گفت که تا حدی در معرض انقراض قرار ندارند.
پلنگ برفی در پامیر حکایت از آن دارد که در پر برف‌ترین و خطرناک‌ترین جای دنیا که چشم انسان به آن کمتر می‌رسد، پیدا شده است و در گذشته فکر می‌شد که تعداد این حیوان در حدود ۴۵۰۰ تا۷۵۰۰، باشد ولی اکنون که در پامیر افغانستان کشف شده است، احتمال می‌رود که تعداد آن بیش از این باشد.
بر اساس تحقیقات کارشناسان حیات‌وحش و مجموعه عکس‌ها و تصاویر گرفته شده از ۱۶ محل مختلف در شهرستان واخان بدخشان، گفته می‌شود که پلنگ سفید، حیوان چست‌وچالاک است و از پای‌های قدرت‌مندی بر خوردار بوده و قادر است خیزش‌های بلندی را انجام دهد و نمی خواهد درقطار دیگر موجودات زنده دیده شود. او دردور افتاده‌ترین کوه‌ها، زیبا ترین و دست نخورده ترین مناطق جهان زندگی دارد. برای همین است که او را به نام «ارواح کوهستان» می‌شناسند و در تعداد کشور های دنیا از جمله ایران، کوهنوردان لقب پلنگ برفی را برای خود انتخاب می کنند.
احسان الله براتی در رابطه به اینکه چند قلاده پلنگ برفی در بدخشان از سوی مردم اسیر و دوباره به طبیعت بازگردانده شد، چنین می‌گوید: حوالی نیمه‌های شب دوشنبه (۲۳ دلو) یک قلاده پلنگ برفی به دلیل شدت گرسنگی وبرف‌باری‌های سنگین در قریۀ کنش‌درۀ واخان بعداز حمله‌ور شدن در یک خانۀ مسکونی با هجوم و کشتن هشت رأس گوسفند از سوی مردم محل دربند گرفته شده بود، دوباره به طبیعت آزاد کرده شد.
معزالدین احمدی رییس اطلاعات و فرهنگ بدخشان با تایید این مطلب می‌گوید که به اثرشدت بارندگی‌های برف و باران دراین اواخر دو قلاده پلنگ برفی از سوی روستا نشینان دربند گرفته شده بود که پس از وقوع رویداد به مجاهدین دستور داده شد تا اطراف محله‌ای که پلنگ برفی در آن گیر مانده است را محاصره نمایند و اجازه از بین بردن این حیوان وحشی کم‌یاب را به کسی و یا گروهی ندهند و تلاش نمایند که از انقراض این حیوان نادر جلوگیری نموده آن را بطور سالم به طبیعت باز گردانند.
به گفته وی خوشبختانه مجاهدین موفق گردیدند این پلنگ را آزاد سازند.
وی از مؤسساتی که در بخش تحفظ حیات وحش نادر وکم‌یاب جهان فعالیت می‌نمایند می‌خواهد که جهت حفاظت از انقراض این حیوان نادر جهان، به متضررین حمله این حیوان در حال انقراض غرامت بپردازند درغیر آن احتمالاً بار دیگر توسط مردم متضرر ممکن به آن آسیب برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *