سیاسی

نقش روحانیون در تحولات و فتوحات افغانستان

در تمام تحولات و فتوحات افغانستان، علما و روحانیون نقش بارزی داشته اند و خصوصاً در مقابل تهاجمات بیگانگان و نجات افغانستان از چنگ متجاوزین، نقش علما و روحانیون، کلیدی بوده است و در این مسیر از خود تاریخ بزرگ و درخشانی را به ماندگار گذاشته اند.

احمدشاه
در تمام تحولات و فتوحات افغانستان، علما و روحانیون نقش بارزی داشته اند و خصوصاً در مقابل تهاجمات بیگانگان و نجات افغانستان از چنگ متجاوزین، نقش علما و روحانیون، کلیدی بوده است و در این مسیر از خود تاریخ بزرگ و درخشانی را به ماندگار گذاشته اند.
در مقابل تجاوزات انگلیس و روس، نقش علما و روحانیون نسبت به همه برجسته بود و به فتوا و زعامت آنان حرکت‌ها، قیام‌ها و پیروزی‌ها به وجود آمد و صورت گرفت.
در مقابل تجاوز امریکا و لشکر صلیبی، بار سنگین قیادت، نبرد، جهاد و فداکاری به دوش روحانیون گذاشته شد و هر طالب، ملا و عالم، شمشیر جوهردار و سنگر مستحکم و تسخیرناپذیری بود در برابر امریکا و هم‌پیمانانِ خارجی و داخلی اش.
در این بیست سال اشغال، بیشترین توطئه و دسیسه علیه ملا، عالم و روحانی صورت گرفت و پول‌های هنگفتی برای حذف فزیکی این گروه کفرشکن و راسخ به مصرف رسید و عالمان نامدار و مجاهدان برجسته‌ی افغانستان، به شهادت رسیدند و با بمب‌های بنیان‌برانداز امریکا و حکومت دست‌نشانده اش پاره پاره و با مرمی‌های آتشینِ آنان، سوراخ سوراخ گردیدند.
در هر دوره‌ی تجاوز و تسلط بیگانگان، علما و روحانیون بیشترین رنج‌ و زحمت را متقبل شده اند و سال‌های سال در زندان‌های جهنمی عذاب، زجر و شکنجه دیده اند.
در تمام تجاوزات و به ویژه در تجاوز امریکا و غربی‌ها، محابس و زندان‌های بدنام گوانتانامو، بگرام و پلچرخی مملو از عالمان دین و روحانیون بود و زجّه‌ی این مظلومان تاریخ و شیونِ زنجیرهای آنان به گوش کهکشان‌ها طنین انداز گردید.
با این همه زجر و زحمت علما و روحانیون کشور تن به ذلتِ تسلیمی ندادند و با سپری کردن روزهای تلخ و دشوار در مقابل دشمنان متجاوز ایستادگی کردند.
این جهاد، ایستادگی و قربانی‌های بی‌دریغ روحانیون، آخرالامر پیروزی بزرگی را در افغانستان به ارمغان آورد و قفل زندان‌ها شکست و زنجیر اسارت از گردن بلند ملت مجاهد و قهرمان افغانستان، فروریخت.
می‌گویند: ملتی که شهادت دارد، اسارت ندارد.
ملت افغانستان، ملتی است که درخت استقلال، آزادی و عزت را با خون پاک شان آبیاری کرده اند و تحت زعامت امیران عالم، روحانی و قاطع به جهاد مسلحانه و جانبازی‌های حماسه‌آفرین و تاریخ‌ساز پرداخته اند.
برگ برگ تاریخ افغانستان گواهی میدهد که تمام تحولات مثبت و فتوحات، توسط علمای دین در این کشور رقم خورده است، اما تربیت‌یافتگانِ مکتب نیرنگ و فریب، همواره پس از فتح و پیروزی با استفاده از خدعه، شیطنت و معامله، افتخارات و دستاوردها را به نام خود قلمداد می‌کنند، کرده اند.
علما و روحانیون کشور باید پس از جهاد و فتح نیز هوشمندانه عمل کنند و بکوشند که زمام امور به دست دیگران قرار نگیرد و تا زحمات علما و مجاهدین و دستاوردهای شان ضایع نشوند.
چون شیطان‌ها در پی دسیسه و تخریب استند و هرازگاهی می‌خواهند در داخل نظام اسلامی نفوذ کنند و برای بدنامی مجاهدین و نظام اسلامی، کارهای شنیع و زشتی را انجام دهند.
بزرگان و مقامات نظام ما مسئولیت دارند تا از اشخاص متدین، مصلح، مفید و دلسوز اسلام و میهن در پیشبرد امور کشور کار بگیرند و انسان‌های بدعقیده، بداندیش، مغرض و مخرب را از صف بیرون نمایند.
امیدواریم که علما و روحانیون کشور، زیرکانه عمل کنند و با شناسایی و دورکردنِ انسان‌های استفاده‌جو، طمّاع، معامله‌گر و جاسوس، درخت جهاد را به ثمر برسانند و ملت مجاهد و شهیدپرور این سرزمین را از میوه‌ی شیرین نظام اسلامی، بیشتر از پیش، مستفید سازند.
و همچنان درکنار گوهر آزادی و نعمت آرامی که به دست آمده است، برای آبادی و شکوفایی کشور بیشتر از پیش، تلاش نمایند تا باشد؛ افغانستان عزیز به قله‌های شامخ ترقی، تعالی و تمدن نیز برسد.
زنده و پاینده باد افغانستان اسلامی، مستقل و مقتدر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *