افغانستان

برگزاری سیمینارپژوهشی «ادبیات مهاجرت افغانستان» در اکادمی علوم

ریاست عمومی اکادمی علوم افغانستان، دیروز سیمینار « ادبیات مهاجرت افغانستان « را به منظور بررسی وضعیت عمومی ادبیات مهاجرت، درکابل برگزار کرد.

ریاست عمومی اکادمی علوم افغانستان، دیروز سیمینار « ادبیات مهاجرت افغانستان « را به منظور بررسی وضعیت عمومی ادبیات مهاجرت، درکابل برگزار کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در این سیمینار که با حضور شماری از مسئولان حکومتی، پژوهشگران، و فرهنگیان برگزار شد، شیخ الحدیث مولوی فرید الدین محمود سرپرست ریاست عمومی اکادمی علوم، در رابطه به عوامل مهاجرت و ادبیات مهاجرت صحبت کرد.
وی در سخنانش گفت که سلسلۀ مهاجرت در افغانستان از حدود 60 سال قبل زمانی آغاز شد که در دوران حکومت ظاهر شاه، در سال 1343 هجری شمسی در قانون اساسی جدید به نام دموکراسی برای سازمان های سیاسی اجازه فعالیت داده شد.
وی افزود که شماری از این سازمان ها، با تبلیغات بر ضد دین مقدس اسلام، مقدسات و فرهنگ افغانی پرداختند، برخلاف٬ حکومت آن وقت، علمای دین به اساس مسئولیت شرعی و دینی شان در برابر آنانی ایستادند که بر ضد دین تبلیغ می کردند و در نهایت این خیزش در سال 1349 هجری شمسی، منجر به قیام بزرگ و عمومی علمای دین شد.
سرپرست اکادمی علوم، خاطرنشان کرد پس از آن سلسلۀ هجرت و جهاد سرعت یافت.
بعد قاری محمد یوسف احمدی معاون سخنگوی امارت اسلامی، پیام ریاست الوزرا را که به مناسبت این سمینار آماده شده بود، خواند.
در پیام آمده است: در دوران جنگ و اشغال، میلیون ها هموطن ما به خاطر محفوظ بودن از شرو زیان، با خانواده های شان به کشور های دیگر مهاجر شدند که درمیان آنان دانشمندان، محققان، ادبا و فرهنگیان کشور نیز شامل بودند.
آنان در دیار غربت در کنار پیدا کردن نفقه حلال برای خانواده های شان، برای غنای زبان، ادب و فرهنگ؛ نوشتند، تألیف و تحقیق کردند و ادبیاتی را ایجاد کردند که به آن ادبیات مهاجرت نیز گفته می شود.
همچنان دراین پیام از اکادمی علوم، نیز به خاطر برگزاری این سمینار به قدر دانی یاد شده است.
سپس دکتور لطف الله خیرخواه معین علمی وزارت تحصیلات عالی، درصحبت هایش برگزاری سمینار « ادبیات مهاجرت افغانستان « را گام مهم دانست و در رابطه به اصطلاح مهاجرت و ادبیات مهاجرت معلومات داد و گفت که مهاجرت تنها بُعد لغوی نه بلکه بُعد شرعی و فکری هم دارد.
به همین ترتیب در مجلس علمی این سمینار، پژوهشگران و محققان مقاله های علمی شان را در رابطه به ابعاد مختلف ادبیات مهاجرت، خوانده و وضعیت عمومی ادبیات مهاجرت را بررسی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *