فرهنگی

فواید عجیبانگیز کتاب خواندن در زندگی روزمره انسان

کتاب خواندن تاثیرات باورنکردنی روی ذهن و عملکرد انسان در زندگی شخصی و اجتماعی میگذارد و فواید فوقالعادهای بدنبال دارد. در این مطلب شما را با فواید مطالعه کتاب آشنا خواهیم کرد.

معاذ
قسمت نخست
کتاب خواندن تاثیرات باورنکردنی روی ذهن و عملکرد انسان در زندگی شخصی و اجتماعی میگذارد و فواید فوقالعادهای بدنبال دارد. در این مطلب شما را با فواید مطالعه کتاب آشنا خواهیم کرد.
خیلی از افراد از تاثیر کتاب خواندن روی ذهن اطلاع ندارند و نمیدانند که کتاب خواندن از همان دوران کودکی چه تاثیری بر زندگی شان میگذارد. آیا می دانستید که کودکان شش ماههای که والدینشان چندبار در هفته برایشان کتاب میخوانند در مقایسه با کودکانی که از چنین تجربهای محروم هستند در چهار سالگی مهارت خواندن و نوشتن بهتری دارند، نمره بالاتری در آزمونهای هوش میگیرند و سالها بعد در زندگی شغل بهتری خواهند یافت؟
لذت خواندن کتاب با هیچ چیزی قابل مقایسه نیست. هیچ فناوری دیجیتالی یارای رقابت با کتاب خواندن را ندارد. میگویند مطالعه کتاب چه کاغذی باشد یا کتابهای الکترونیک، مزایای بیشماری دارد. مطالعه و خواندن کتاب فوایدی باورنکردنی به همراه دارد که در این مقاله تنها به 15 مورد از فواید کتاب خواندن اشاره میکنیم.
مطالعه کتاب موجب بهبود سلامت ذهن و روان میشود
پژوهشها نشان میدهند که میزان ابتلا به بیماری آلزایمر در افرادی که با کتاب خواندن یا انجام بازیهایی که ذهن را به چالش میکشند مانند بازی شطرنج، از ذهن و مغز خود کار میکشند در مقایسه با افرادی که بیشتر زمان خود را صرف انجام فعالیتهای کمتر تحریک کننده میکنند حدودا دو و نیم برابر کمتر است. پژوهشها نشان میدهند که هوشیاری ذهنی روند ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را کند میکند (یا حتی از وقوع آن پیشگیری میکند)
کتاب خواندن استرس را کاهش میدهد
یک کتاب خوب در چشم برهم زدنی شما را وارد دنیای دیگری بدور از تمام نگرانیها و دغدغههایتان میکند و بدین ترتیب باعث میشود اندکی از میزان استرستان کاسته شود. براساس پژوهشی که دانشگاه Sussex انجام داده، تنها شش دقیقه مطالعه کتاب تا 68 درصد میزان استرس را کاهش میدهد. دکتر لویس (Lewis) نوروپسیکولوژیست (روانشناس عصب شناس) شناختی در گفتگو با خبرگزاری تلگراف (Telegraph) گفت:
غرق شدن و رها کردن خود در یک کتاب نهایت آرامش است؛ بخصوص در دوران بد اقتصادی که همگی به نوعی بدنبال فرار از واقعیت و انزوا هستیم.
خواندن مقالات برجسته و موثق نیز همین تاثیر را روی مغز میگذارد.
خواندن کتاب اطلاعات عمومی را افزایش می دهد
اگر میخواهید فردی باشید که درباره موضوعات و مسائل مختلف اطلاعات دارد، باید کتاب بخوانید و مطالعه کنید. لزومی هم ندارد که درباره موضوع خاص مهمی مطالعه کنید، هرچیزی که دم دستتان باشد و به اطلاعاتتان اضافه میکند برای خواندن مناسب است.
بیشتر افراد کتابخوان اهل مطالعه آدمهای جالب و جذابی هستند اما معمولا آنهایی که کتاب نمیخوانند جزو آدمهای دوستداشتنی نیستند و همنشینی با آنها کسالتبار خواهد بود. هرچقدر اطلاعات و دانش بیشتری داشته باشید امکانات بیشتری برای مقابله با مشکلات زندگی در اختیارتان قرار میگیرد.
همدلی تان بیشتر می شود
یکی دیگر از فواید کتاب و کتابخوانی این است که مطالعه کردن درباره زندگی و دورانی متفاوت با شرایط و زمانه شما باعث میشود که بهتر و راحتتر با افرادی ارتباط برقرار کنید که با شما متفاوت هستند. کتابی درباره روابط همجنس گرایان واقعا چشم و گوشتان را نسبت به این مسئله باز میکند؛ کتابی درباره زندگی آفریقاییهای مقیم پاریس نیز ناگفتههای زیادی را آشکار میسازد.
کتابهای زیادی هستند که ما را به دنیای بزرگتری میبرند بطوریکه از محیط شخصی خود دور شده و وارد واقعیات زندگی سایرین میشویم. برخی کتابها حتی قدرت تغییر طرز فکر و دیدگاهتان را نیز دارند.
مطالعه کتاب دامنه لغات تان را افزایش می دهد
از دیگر فواید کتاب خواندن آن است که هرچه بیشتر مطالعه کنید، دامنه لغاتتان بیشتر میشود. هرچه دامنه واژگانی گستردهتر و قویتری داشته باشید، بهتر میتوانید احساسات و تفکراتتان را بروز دهید.
افرادی که بخوبی با انواع واژههای توصیفی از زبان استفاده میکنند همواره مورد تحسین بقیه قرار گرفتهاند. این یک واقعیت است که توانایی خوب صحبت کردن روی سایرین تاثیر میگذارد و راه را برای ترفیع، پیشرفت، نقشهای رهبری و دولتی هموار میسازد. محققان دانشگاه Santiago de Compostela اسپانیا به این نتیجه رسیدند که دامنه واژگانی غنی، زوال عقل را به تاخیر میاندازد. بنابراین هرچه دامنه واژگان شما گستردهتر باشد، احتمال سلامت روانی در سنین پیری بالاتر میرود.
خواندن کتاب مهارت های نوشتاری تان را بهبود می بخشد
وقتی دامنه واژگانیتان بهتر شود طبعا روی نوشتارتان نیز تاثیر میگذارد. افرادی که از تاثیر مطالعه بر مغز مطلع هستند و زیاد مطالعه میکنند بخصوص متون دقیق و موثق، با سبکهای نوشتاری مختلف آشنا میشوند و به سبک نوشتاری خوبی برای خود دست خواهند یافت؛ چرا که بصورت نیمه ناخودآگاه تحت تاثیر کتابهای خوانده شده قرار میگیرند. هرچقدر بیشتر کتابهای با کیفیتتر بخوانید توانایی نوشتاریتان بهتر میشود.
ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *