اسلامی

شعبان ماه بیداری و آراستگی

شعبان هشتم ماه اسلامی و پیشآهنگ ماه مبارک رمضان است. چون شگافی میان رجب و رمضان قرار دارد، به آن شعبان گفته اند. (ابن منظور افریقی، لسان العرب، ج1 ص502)

حبیبی صالحی
شعبان هشتم ماه اسلامی و پیشآهنگ ماه مبارک رمضان است. چون شگافی میان رجب و رمضان قرار دارد، به آن شعبان گفته اند. (ابن منظور افریقی، لسان العرب، ج1 ص502)
ماه شعبان، ماه بابرکت و دارای ویژگی‌های بسیاری است؛ اما مردم درمجموع در بارهی آن غفلت نموده به اهمیت آن چندان توجهی نمی‌کنند. در حالی که این ماه پیشواز ماه رمضان است و مسلمانان به آن بایست توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ از این جهت پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم از غفلت و بی توجهی این ماه، مسلمانان را برحذر داشته اند. حضرت ابوهریره رضیالله‌عنه روایت می‌کند که پیامبر اکرم صلیالله علیه وآله وسلم فرمودند: «ماه شعبان، ماهی است که میان رجب و رمضان قرار دارد و مردم در مورد آن غفلت می‌کنند و آن ماه است که در آن اعمال به بارگاه پروردگار جهانیان بالا می‌رود، من دوست دارم که عملم در حالی به بارگاه خدا بالا برود که روزهدار باشم». (احمد نسائی، السنن الكبرى، ج 3 ص 176، ابن ابی شیبة، المصنف، ج 2 ص 346)
پس یکی از ویژگی‌های شعبان این است که اعمال جهانیان در آن به بارگاه پروردگار می‌رود. این عرضه اعمال شاید به گونه‌ی نوبت سالانه باشد، زیرا در حدیث دیگر روایت است که اعمال روزانه صبح و شام و اعمال هفتگی دوشنبه و پنجشنبه به بارگاه خدای متعال عرضه می‌شوند. هر عرضه شاید حکمت خاصی داشته باشد که آن را خدای متعال خود می‌داند. در فرموده‌ی نبوی ترغیب بر آن است که باید مسلمان در این ماه روزه‌دار باشد تا اعمالش در حالی به بالا برود که در حال عبادت است؛ زیرا روزه یگانه عبادتی است که از صبح تا شب دوامدار هست و چنین عبادت داوم دار و غیر مقطعی روزانه ای دیگر وجود ندارد؛ زیرا دیگر عبادت‌ها همه مقطعی هستند که در یک وقت خاصی از روز یا شب و به مقدار کم انجام می‌شوند.
همچنان حدیث شریف دیگری بیان می‌دارد که عبادت ماه شعبان از ماه های به فراموشی سپرده شده است و عبادت در هنگام غفلت مردم، از سوی شریعت تاکید و دارای ثواب بزرگتر و بیشتری خواهد بود.
ما اکنون در آستانهی ماه مبارک رمضان قرار داریم، این کاروان عمر چه عجب می‌گذرد، گویی دیروز وارد ماه رجب شدیم و چه بگوومگوهایی درباره ماه رجب داشتیم که چنین است و چنان است. با یک چشم بر هم زدن فرصت‌ها تمام شد شاید کاری توانسته باشیم و یا هم نتوانسته باشیم، نمیدانم چه قدر از برکات ماه رجب استفاده کردیم یا نکردیم! اکنون که در ماه شعبان این پیشآهنگ ماه مبارک رمضان قرار داریم؛ دقیقاً در آستانه‌ی بزرگترین عبادت ویژه‌ی رمضان بزرگ هستیم که از این پنجره ملکوتی خدای متعال، عطر خوشبوی روزه و عبادت های رمضانی به مشام جان میرسد. پیامبر بزرگوار اسلام صلیالله علیه وآله وسلم در خطبه شعبانیه چنین فرموده بود: «ای مردم! آگاه باشید که شما در آستانهی شهر بزرگی قرار دارید و بر شما آن ماه مبارک سایه افگنده است». (ابن خزیمه نیشاپوری، صحيح ابن خزيمة، ج 2 ص 911؛ ابوبکر بیهقی، شعب الایمان، ج 5 ص 223)
استقبال از ماه رمضان است و اینکه چگونه برای آن آماده شویم و چطور از حقیقت آن آگاه گردیم، پدیده مطلوب از هر مسلمان در این ماه شعبان است. چه بهتر که با این ماه شعبان از طریق عبادت های گوناگون انس بگیریم و با اعمال و اذکار خود را عادت دهیم، روزها و شب های شعبان را با معنویت بیشتر و حال و هوای بهتری آغاز و سپری کنیم تا هنگام ورود در تالار ضیافت الهی (ماه مبارک رمضان) بهینه‌ترین استفاده را از فرصت طلایی آن داشته باشیم.
شعبان چه فرصت مبارکی است که خدای مهربان جهانیان برای آمادگی و آراستن ماه ضیافت خویش نصیب کرده است! دقیقاً مانند فرصت برای افرادی که خود را برای رفتن به ضیافت‌ها و مهمانی می‌آرایند و آمادگی زیبا می‌گیرند.
استشمام عطر خوش بوی رمضان از پنجره ملکوتی شعبان، گوارای وجودتان باد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن