اجتماعی

رشد اقتصادی کشور تضمین کننده ارزش پولی ماست

با وضع محدودیت های مالی آزمندانه ایالات متحده امریکا و متحدانش مبنی بر منع کمک های پولی دریک ماه اخیر نرخ تبادله اسعار خارجی از جمله دالر در برابر افغانی تا اندازهای افزایش یافته ولی معاونت اقتصادی ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان با اتخاذ تصامیم مقتضی و لیلام دالر در بازار ارزی سرای شهزاده در ثابت نگهداشتن ارزش افغانی تلاش لازم را نموده است.

خالد
با وضع محدودیت های مالی آزمندانه ایالات متحده امریکا و متحدانش مبنی بر منع کمک های پولی دریک ماه اخیر نرخ تبادله اسعار خارجی از جمله دالر در برابر افغانی تا اندازهای افزایش یافته ولی معاونت اقتصادی ریاست الوزرای امارت اسلامی افغانستان با اتخاذ تصامیم مقتضی و لیلام دالر در بازار ارزی سرای شهزاده در ثابت نگهداشتن ارزش افغانی تلاش لازم را نموده است.
خوشبختانه امارت اسلامی افغانستان از کاهش ارزش افغانی در برابر دالر جلوگیری کرده است، حالانکه در دو کشور همسایه ما ایران و پاکستان صعود ارزش دالر در برابر پول رایج شان خیلی ها بلند حدوداً 300 کلدار و چند میلیون تومان است.
اینکه افزایش ارزش دالر چه تاثیرات را روی اقتصاد کشور داشته و دلیل آن بیشتر به کدام موارد منوط است، خبرنگار روزنامه ملی انیس با چند تن از صرافان مصاحبه کرده است که نشر میگردد.
یکتن از صرافان در گلبهار سنتر میگوید: به تناسب دوماه قبل یک مقدار ارزش دالر در برابر تبادله افغانی حدوداً 8 تا 9 افغانی تفاوت کرده است ولی در دو هفته اخیر با لیلام کردن دالر از سوی بانک مرکزی ارزش افغانی تا اندازهای حفظ گردیده است، در حال حاضر صرف هر دو تا سه روز اگر 2 الی 3 افغانی تفاوت میکند.
یکی از دلایل به نظر من در فصل حاضر به دلیل پایین بودن صادرات موسمی در بلند رفتن نرخ دالر تاثیرات خود را دارد. از سوی دیگر ارزهای خارجی در نوسان است ولی نظر به کلدار پاکستانی و تومان ایران الحمدلله ارزش افغانی بلند است.
یکی از دلایل دیگر مسایل به رسمیت نشناختن امارت اسلامی ومسایل دیپلوماسی نیز تأثیر خود را دارد، هرگاه مشکلات حل گردد ارزش پولی ما حفظ و تا اندازهای در برابر ارزهای خارجی مثل دالر بلند خواهد رفت و در فصلی که صادرات افزایش مییابد نیز تاثیر خود را دارد.
محمد میرویس صراف در سرای شهزاده میگوید:
مسدود ساختن ذخایر ارزی افغانستان توسط ایالات متحده امریکا بطور ظالمانه و یک جانبه تاثیر خود را در کاهش ارزش افغانی داشت ولی با مدیریت سالم مسئولان امارت اسلامی افغانستان به تناسب کشور های همسایه با وضع محدودیتهای شدید دیپلوماتیک در برابر افغانستان اما ارزش افغانی در برابر اسعار خارجی خوب است.
صرف بعضاً مسایل امنیتی مثل وقوع انفجار و حملات بزدلانه نوع نا امیدی ها را به میان میآورد که روی وضعیت اقتصادی کار و بار تاثیر میاندازد.
همچنان بند شدن کمک های نقدی نیز تا اندازهای نقش خود را دارد. در یک ماه اخیر تا حدود ده درصد به خصوص در نرخ دالر وسایر ارزها تاثیر خود را گذاشته ولی تحت کنترول است.
وی در ادامه افزود: خواست ما از مسئولان امارت اسلامی افغانستان اینست که در پی چاره حل دایمی توسعه اقتصاد تولیدی داخلی، استخراج منابع زیرزمینی و تولید انرژی گردند تا با استفاده از منابع تولیدی داخلی و صادرات آن به بیرون به توازن اقتصادی دایمی دست یابیم.
عزت الله صراف در ده افغانان میگوید:
در کنار تاثیر گذاری محدودیت خارجی تهدیدات امنیتی نقش خود را در بلند رفتن ارزهای خارجی در برابر افغانی دارد بعضاً 2-3 افغانی یکبار بلند میرود.
فعلاً نرخ هر دالر در برابر تبادله به ارز داخلی ما 93 افغانی یک دلیل قطع کمک های نقدی است. هر روپیه دالر دوماه قبل 83 افغانی بود که حالت نوسان را دارد. وقتی دالر توزیع میشود، ارزش افغانی بلند میرود. طبعاً روی نرخ و نوای بازار تاثیر دارد.
از مسئولان بانک مرکزی میخواهیم بر بازار کنترول داشته باشند. با درنظرداشت منافع اقتصادی و سیاسی کشور در تأمین روابط سیاسی و دیپلوماتیک سعی و تلاش بیشتر کنند. تا از راه های دیپلوماتیک فعال مشکلات به رسمیت شناختن نظام کشورحل و محدودیت های موجود در پروژه های بزرگ ملی و بین المللی مثل پروژه تاپی و استخراج منابع زیر زمینی کشور حل و عملاً کار آن آغاز گردد.
ثانیاً به رشد اقتصاد تولیدی و صنعتی کشور اقدام کرده تا از فرار ارز به خارج به خصوص در عرصه واردات جلوگیری بعمل آید. تا کشور ما صاحب اقتصاد پویا گردد که در آن صورت تضمین کننده ارزش پولی ما نیز میشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *