افغانستان

مقامات بلغاریا: در مورد جان باختن پناه‌جویان افغان تحقیقات گسترده صورت می‌گیرد

وزارت امور خارجه کشور در پیامی، از نهادهای بین‌المللی به ‌ویژه کشورهای میزبان خواسته است که قاچاق‌چیان انسان را دستگیر و به پنجهٔ قانون بسپارند.

وزارت امور خارجه کشور در پیامی، از نهادهای بین‌المللی به ‌ویژه کشورهای میزبان خواسته است که قاچاق‌چیان انسان را دستگیر و به پنجهٔ قانون بسپارند.

در پیام این وزارت آمده است: به ‌تاریخ ۱۷ فبروری سال‌جاری،۱۸ تن از اتباع افغانستان که در یک واسطهٔ نقلیهٔ سربسته در سرک حلقوی شهر صوفیه، پایتخت بلغاریا برای سه روز گیرمانده بودند؛ در اثر گرسنگی، تشنگی و کمبود آکسیجن جان باختند و شمار دیگری از آنان به شفاخانهٔ مرکزی شهر منتقل شدند که وضعیت صحی آنان قناعت ‌بخش است.

وزارت امور خارجهٔ امارت اسلامی افغانستان، مراتب تسلیت خویش را به خانواده‌های قربانیان این حادثهٔ غم‌انگیز ابراز کرده و یک‌بار دیگر از همه افغانان خواسته است که زندگی خویش را با انتخاب راه‌های غیرقانونی و قاچاقی مهاجرت به خطر نیاندازند.

این وزارت همچنان، از تمامی نهادهای بین‌المللی به‌ ویژه کشورهای میزبان خواسته است که قاچاق‌چیان انسان را که همواره باعث جان ‌باختن انسان‌ها می‌شوند،  دستگیر کنند و به پنجهٔ قانون بسپارند.

درست یکروز پس از پیدا شدن اجساد شماری از پناهجویان در یک موتر لاری در حومۀ شهر صوفیه پایتخت بلغارا، پولیس بلغاریا ۷ تن را در ارتباط با این رویداد دستگیر کرده است.

وزارت داخلۀ بلغاریا اعلام کرد که سه تن در صوفیه، سه تن در برگاس، کابلیشکوو و کارنوبات و راننده موتر لاری توسط پولیس دستگیر شدند.

براساس گزارش پولیس بلغاریای اجساد این ۱۸ پناهجوی افغان را در نزدیک قریۀ لوکورسکو در حومۀ صوفیه پیدا کرند.

بوریسلاو سارافوف معاون لوی سارنوال بلغاریا با ارائۀ جزئیات این رویداد، به رسانه ها گفت:» چند روز پیش، گروهی از پناهجویان که تعداد آنها به ۵۲ تن می رسید، با استفاده از زینه بطور غیرقانونی از سرحد ترکیه به بلغاریا عبور کردند، ظاهراً این کار را به راحتی انجام دادند و پس از سپری کردن چند روز در اطراف شهر یامبول، سوار این لاری شدند و تا این منطقه رسیده و تعدادی از آنها، نسبت کمبود هوا خفه شدند. ما در مورد ۱۸ کشته و ۳۴ تنی که زنده مانده و اتباع افغانستان هستند، تحقیق می کنیم.»

پولیس بلغاریا اجساد پناهجویان و مجروحین را به صوفیه پایتخت آن کشور انتقال داده است. سی و چهارتنی که از این موتر لاری نجات یافته اند در صوفیه تحت تداوی قرار دارند و حالت صحی برخی از آنها وخیم خوانده شده است.

پولیس بلغاریا حدود ۲۰ ساعت منطقه اطراف این رویداد را محاصره کرده بود و تحقیقات را انجام داد. علاوه بر این، در شماری از کمپ هایی که پناهجویان در آن اقامت دارند نیز تحقیقات صورت گرفته است.

مهاجرین از راه های خیلی دشوار گذر تلاش می کنند خود را به کشور های اروپایی برسانند

بلغاریا در سرحد ۲۵۹ کیلومتری خود با ترکیه سیم خاردار تعبیه کرده و پولیس سرحدی آن به طور مرتب گزمه می کند.

بلغاریا به حیث یک مسیر ترانزیتی پناهجویان از شرق میانه و افغانستان به اروپا محسوب شود، اما تعداد بسیار کمی از پناهجویان به سلامت به مقصد رسیده اند. از ضرب و شتم و کشته شدن توسط قاچاقچیان، تا رفتار بد پولیس، سردی هوا و حوادث رانندگی، زندگی پناهجویان را تهدید می کند.

ولی با وجود همه این خطرات، بسیاری از افغان ها در سال های گذشته مسیرهای خطرناک بلغاریا و بسیاری دیگر از کشورهای دیگر را برای رسیدن به اروپا طی کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *