اجتماعیسیاسی

علاقمندی همکاریهای بیشتر اقتصادی، تجارتی چین  با افغانستان

لیلما نوری

رییس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر در دیدار با نماینده ویژه چین برای افغانستان در باره مسایل گونه گون به ویژه مسایل اقتصادی گفتگو کرده اند.

نماینده ویژه‌ی چین برای افغانستان در دیدار با مقام‌های امارت اسلامی از تمایل کشورش به تعامل و همکاری اقتصادی با افغانستان خبر داد.

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر میگوید: «در مورد تقویت روابط افغانستان و چین، افزایش مبادلات بازرگانی، ارایه تسهیلات به بازرگانان افغان، اعطای بورسیه‌های تحصیلی و حل مشکلات دانشجویان افغان صحبت کردیم. همچنین در مورد سرمایه‌گذاری چین در افغانستان و سرعت بخشیدن به پروژه‌های آغاز شده توسط چین گفتگونیز کردیم.»

یو شیاویونگ، نماینده ویژه چین برای افغانستان میگوید: «در ملاقات با یوسف سلطان لارم، رییس معاونت امور آسیایی وزارت امور خارجه قطر، در مورد وضعیت افغانستان گفتگوهای مفیدی داشتیم. هر دو توافق کردیم که به تعامل با طرف افغان ها ادامه دهند و همکاری چین و قطر برای صلح، ثبات و بازسازی افغانستان را بیشتر تقویت کنند.»

تحلیلگران مسایل اقتصادی بر این باور اند که دولت چین استراتیژی جدیدی را در افغانستان و منطقه در پیش گرفته و در تدارک ایجاد نظم جدیدی در منطقه است. چین بعد از تشکیل دولت امارت اسلامی، نزدیکترین کشور به آن محسوب می‌شود.

از سوی هم حاکمیت فعلی افغانستان با چین  روابط خوب دارند وتا اکنون مقام های امارت اسلامی کشور چند بار به چین سفر کرده‌اند .امارت اسلامی از سرمایه‌گذاری چین در افغانستان استقبال می‌کند و آماده است امنیت سرمایه‌گذاری را تأمین کند

مقامات چین بارها تاکید کردند که پکن به حقوق مردم افغانستان برای تصمیم‌گیری مستقل درباره سرنوشت و آینده شان احترام می‌گذارد و آماده است  به روابط خوب با کشور همسایه را ادامه دهد و در بازسازی و توسعه آن نقش سازنده‌ای بر عهده گیرد.

امارت اسلامی  نیز خواهان سرمایه‌گذاری چین برای، بازسازی افغانستان  است.

در اولین روزهای به قدرت رسیدن امارت اسلامی در افغانستان، چین در کنار متحد استراتژیکش پاکستان، اولین دولتی بود که حمایت خود را از امارت اسلامی اعلام کرد و از جهان خواست که از دولت امارت اسلامی حمایت کنند.

نگاهی گذرا به روابط افغانستان و چین در سال‌های پسین نمایانگر آنست که روابط بين این دو کشور همواره رو به گسترش بوده است. علايق دو کشور نسبت به همديگر هر روزه افزايش يافته و اکنون در سطح بسيار بالايی قرار دارد. به عقیده ناظران، محور این مناسبات میتواند اهداف و نيت‌های اقتصادی باشد. اين نيت ذاتاً میتواند نيک باشد و پيامدهای مثبت برای افغانستان نيز داشته باشد.

چین در بخشی از برنامه‌ی توسعه‌ای خود طرح هدف‌های بلندمدت برای سال « ۲۰۳۵»به‌منظور ایجاد زمینه برای تعامل سازنده و بسط منفعت‌های اقتصادی دوجانبه با کشورهای در حال رشد، خود را مکلف کرده است که این کشورها را جهت رسیدن به «توسعه‌ی پایدار» همکاری کند؛ هدفی‌که می‌تواند برای افغانستان در توسعه‌ی رابطه با چین دل‌خوش‌کننده و اطمینان‌بخش باشد. چین پول کافی برای همکاری مالی درازمدت با کشورهای نیازمند در اختیار دارد که افغانستان می‌تواند یکی از آن کشورها باشد.

هرچند ما به لحاظ اقتصادی ضعیف هستیم ولی ،سیاست گذاری خارجی ما تاثیرات عمیقی برمعادلات منطقه ای خواهد داشت. مزیت چین نسبت به سایر قدرت های سیاسی،اقتصادی این است که این کشور از پتانسیل بالایی برای ایجاد یک ارتباط دوطرفه ی اقتصادی برخودار است.

بنابراین امارت اسلامی افغانستان باید با جدیت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در بستر گسترش همکاری‌های بیشتر اقتصادی، تجارتی و سیاسی جهت بهبود وضعیت اقتصادی،  تقویت ثبات و امنیت در کشور و در منطقه استفاده نمایند. باتوجه به شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی یقیناً موفقیت در این راستا کار ساده ای نیست اما غیر قابل دسترس نیز نیست.

چین از کشورهایی است که پس از روی کار آمدن امارت اسلامی در افغانستان، سفارت‌اش را باز نگهداشته است و همچنین برخی قراردادهای بازرگانی را نیز با امارت اسلامی امضا کرده
است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *