افغانستان

بیش از ۱۸۰ تن در اثر سردی هوا و آفات طبیعی در کشور جان باخته اند

نظیف‌الله یکی از رانندگان وسایط باربری در شاهراه‌های مختلف ولایات شمال و شمال‌شرقی است.

نظیف‌الله یکی از رانندگان وسایط باربری در شاهراه‌های مختلف ولایات شمال و شمال‌شرقی است.

وی می‌گوید، به اثر بارندگی‌های اخیر مسیر شاهراه‌ها مسدود شده و مشکلات آن‌ها بسیار زیاد است.

شماری از این رانندگان و مسافرین شکایت دارند که به سبب ریزش برف‌های سنگین و سردی هوا ساعت‌ها را در بین موتر سپری کرده و با مشکلات زیادی روبه‌رو شده‌اند.

نظیف‌الله می‌افزاید: “من در مسیرهای بدخشان، مزار، آقینه و حیرتان کار می‌کنم مشکلات زیاد داریم، برف زیاد است به ساعت‌ها و حتی روزها در هر مسیر منتظر می‌مانیم و کار پاک‌کاری بسیار کند روان است.”

مصور یکی از باشندگان کابل می‌گوید: “من به غزنی رفته بودم، راه بند بود و مشکلات زیاد بود، ما تقریباً تا سه، سه‌ونیم ساعت در بین راه مانده بودیم، از حکومت می‌خواهیم در قسمت پاک‌کاری راه‌ها توجه کند.”

در این حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی نیز وقوع سیلاب‌ها و برف‌باری‌ها را تأیید کرده می‌گوید که به اثر سردی هوا و ریزش برف و باران و وقوع سیلاب‌ها در دو ماه گذشته بیش از ۱۸۰ تن جان باخته و ۸۰ هزار مواشی در ولایات مختلف تلف شده‌اند.

شفیع‌الله رحیمی رئیس مطبوعات و ارتباطات عامه این وزارت با فرستادن پیام ویدیویی در مورد برفباری‌های سنگین و سیلاب‌ها در ۴۸ ساعت گذشته همچنین گفت: “ما در ۴۸ ساعت گذشته شاهد بارندگی‌های برف، وقوع برفکوچ‌ها و سیلاب‌ها در ۲۰ ولایت کشور بودیم که به اساس معلومات ابتدایی ما در شماری از ولایت‌ها راه‌های مواصلاتی مسدود شده و بدبختانه تلفات مالی و جانی را در قبال داشته است.”

وی افزود که به اثر وقوع برفکوچ در ولسوالی راغستان بدخشان یک تن جان باخته و در نتیجه وقوع سیلاب‌ها در ولایت‌های بادغیس، کنر، فاریاب و تخار ۳۰ منزل رهایشی تخریب شده‌اند.

به‌گفته مسئولان این وزارت در نتیجه برفباری‌های سنگین راه‌های مواصلاتی کابل‌غزنی برای مدتی مسدود شده بود و راه‌های مواصلاتی ۹ ولسوالی با مرکز مسدود شده که مسیر بهارک با فیض‌آباد باز گردید.

به همین‌گونه راه‌های مواصلاتی ۵ ولسوالی با مرکز فاریاب، راه‌های دو ولسوالی با مرکز بغلان و راه بهسود در ولایت میدان وردک مسدود شده‌است.

از سوی دیگر مفتی ذاکرالله رئیس عمومی صحت حیوانی و خدمات مالداری وزارت زراعت و مالداری اما رقم تلفات مواشی را به بیش از ۲۳۷ هزار می‌گوید.

وی می‌گوید: “در زمستان امسال به دلیل سردی هوا و بارندگی‌ها در تمام افغانستان به تعداد ۲۳۷ هزار و ۲۰۰ حیوانات مختلف تلف شده‌اند که در این میان ۱۹۱۴۵ هزار گاو، ۱۲۱ هزار و ۹۵۵ گوسفند و ۸۳۹۰۲ بز شامل حیوانات تلف شده می‌باشد.”

او افزود که بقیه تلفات حیوانی شامل حیوانات مختلف دیگر به شمول اسب و مرکب می‌باشد.

از مشکلات و تلفات ناشی از سردی هوا و بارندگی‌های اخیر در مناطق مختلف افغانستان در حالی از سوی ادارات مختلف امارت اسلامی سخن گفته می‌شود که در کنار مسدود بودن راه‌های مواصلاتی، شماری زیادی مردم با نبود غذایی کافی و مواد سوخت روبه‌رو هستند.

آنان از جامعه جهانی و نهادهای کمک کننده می‌خواهند تا به مشکلات‌شان در این زمستان سرد امسال رسیدگی کنند.

مشکلی که برخی سازمان‌های بین‌المللی همواره از آن ابراز نگرانی کرده و خواهان رسیدگی به مشکلات مردم فقیر و نادار افغانستان در زمستان امسال شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *