افغانستان

کابل برشنا: برق وارداتی ازبیکستان به حالت عادی برگشته است

شرکت برشنا می‌گوید که برق وارداتی ازبیکستان به حالت عادی برگشته است.

شرکت برشنا می‌گوید که برق وارداتی ازبیکستان به حالت عادی برگشته است.

مسوولان این شرکت می‌افزایند که اکنون پایتخت نشینان در یک شبانه روز نه ساعت برق دارند.

حکمت الله آخندزاده، رییس کابل برشنا، گفت: «ما فعلاً کدام مشکل خاص نداریم، از ۴۰۰ میگاوات برق لین وارداتی ازبیکستان و هم تولیدات داخلی خودمان ۹ ساعت انرژی برق را برای فابریکه‌ها داده‌ایم و کار صنعت کاران جریان دارد. به همین ترتیب از جریان روز هم پنج ساعت و از طرف شب هم چهار تا پنج ساعت برق برای باشندگان کابل فراهم کرده‌ایم.»

با این حال، اتاق صنایع و معادن می‌گوید که پارک‌های صنعتی در بیست و چهار ساعت، نه ساعت برق دارد و این مقدار برای تولید فرآورده‌های داخلی بسنده نیست.

سخی احمد پیمان، معاون اتاق صنایع و معادن افغانستان، گفت: «در یک ماه اخیر، صنایع کشور به ویژه در کابل به دلیل نبود برق حدود ۹۰ درصد فابریکات ما متوقف شد که فعلاً دوباره ۵۰ در صد به حالت نورمال آمده است.»

محمد کریم عظیمی، رییس اجرایوی اتاق صنایع و معادن کابل، گفت: «هشت ساعت یا ۹ ساعت برق برای پروسه تولید کفایت نمی‌کند. حد اقل بطور نورمال، ۱۸ تا ۲۰ ساعت ضرورت است و در حالت اضطراری، از ۱۴ تا ۱۵ ساعت برق برای پروسه تولید کفایت می‌کند.»

با این وجود، شماری از کارخانه‌داران می‌گویند که نبود برق کافی صنعت‌کاران را با مشکلات روبه‌رو کرده است.

آنان از امارت اسلامی می‌خواهند که در زمینه تأمین انرژی برقِ بیش‌تر به کارخانه‌داران اقدام کند.

خال محمد تاجیک، کارخانه دار، گفت: «ما برق کافی نداریم. نبود برق کافی رشد اقتصادی صنعت‌کاران و شهروندان را تضعیف می‌کند. اگر برق داخلی را حکومت تأمین کند و بند‌های برق بسازد، اقتصاد کشور خود به خود توسعه میابد.»

بربنیاد اطلاعات شرکت برشنا، پارک‌های صنعتی کابل ۱۶۰ میگاوات برق نیاز دارد و این شرکت اکنون توانسته است از ۷۰ تا ۱۰۰ میگاوات انرژی برق را برای کارخانه‌های تولیدی کابل فراهم کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *