اسلامی

فضایل عمره

در اين روزها مردم ما به خاطر اداي عبادت عمره به سرزمين حرمين شريفين مشرف مي‌شوند. عمره يک عبادت به مانند ديگر عبادت ها است و آن عبارت از بستن احرام و طواف و سعي بين صفا و مروه و سرانجام تراشيدن موي سر و يا کوتاه کردن آن است.

حبیبی صالحی

در اين روزها مردم ما به خاطر اداي عبادت عمره به سرزمين حرمين شريفين مشرف مي‌شوند. عمره يک عبادت به مانند ديگر عبادت ها است و آن عبارت از بستن احرام و طواف و سعي بين صفا و مروه و سرانجام تراشيدن موي سر و يا کوتاه کردن آن است.

از آن‌جايي که عمره بستگي به کعبه‌اي معظم و مکرم دارد و يادي از ديار دوست و رفتن به آستانه اي آفريدگار جل جلاله و آستان محبوب کردگار
صلي الله عليه وآله وسلم است، داراي فضايل بي‌شماري است که در لابه‌لاي احاديث گهربار پيامبر اکرم
صلي الله عليه وآله وسلم آمده است.

در روايتي پيامبر گرامي صلي الله عليه وآله وسلم فرموده که: عمره کنندگان وفدهاي دربار خداي متعال هستند که اگر چيزي را سوال کنند، خداي متعال براي شان عطا مي‌کند و اگر از خدا بخشش طلبند، خداي متعال آنان را بخشش مي‌کند. (ابن ماجه قزويني، سنن ابن ماجه، ج 4 ص 139 ح 2892)

اگر براي آدم‌ها توفيقي ميسر شود که بتوانند بار بار عمره کنند، پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم مي‌فرمايد: يک عمره تا عمره‌اي ديگر کفاره تمامي گناهان ميان آن‌ها مي‌گردد و خداي متعال به
وسيله‌اي عمره تمامي آن گناهان و اشتباهات را بخشش مي‌کند.(محمد بخاري، صحيح البخاري، ج 3 ص 2 ح 1773) و مي‌فرمايد که اگر شخصي حج‌ها و عمره‌هاي پي در پي را انجام دهد، برعلاوه بخشش گناهان وسيله اي زدودن فقر و ناتواني نيز مي‌گردد و همانند دم آهنگري که زنگ‌هاي آهن و طلا و نقره را را مي‌زدايد، فقر و گناه را از بين مي‌برد. (محمد ترمذي، سنن الترمذي، ج 3 ص 166 ح 810) مداومت بر حج و عمره فرموده‌اي پيامبر اکرم صلي الله عليه
وآله وسلم و از دساتير اوست (سليمان بن احمد طبراني، المعجم الأوسط، ح 4 ص 139 ح 3814) و آدمي هنگام برگشت از عمره که کدام اشتباه ديگري را مرتکب نشود، به مانند طفل نو زاد پاک و ستره از گناه مي‌گردد. (محمد بخاري، صحيح البخاري، ح 2 ص 164، ح 1521؛ مسلم نيشاپوري، صحيح مسلم، ج 4 ص 107، ح 3357)

عمره را پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله وسلم جهاد بزرگسالان و کودکان و ضعيفان و زنان خوانده جنگ را از ايشان منتفي دانسته (احمد بن شعيب نسائي، سنن النسائي، ج 5 ص 113 ح 2626) و عمره رمضاني را معادل يک حج فرضي با خود خوانده است. (ابوداود سليمان بن اشعث سيستاني، سنن
أبي داود، ج 3 ص 346 ح 1990)

عمره كه وسيله‌اي رسيدن به طواف خانه کعبه است، ثواب طواف کعبه و دو رکعت پس از آن را پيامبراکرم صلي الله عليه وآله وسلم همانند ثواب آزادي برده‌ها خوانده است. (محمد بن يزيد قزويني، سنن ابن ماجه، ج 4 ص 181 ح 2956) هر گامي در طواف، باعث بخشش يک خطا و نوشته شدن يک نيکي و وسيله‌اي بالا رفتن يک درجه آدمي مي‌گردد. (محمد بن حبان بستي، صحيح ابن حبان، ج 9 ص 10 ح 3697) در روايت ديگري باعث بخشش ده خطا و نوشتن ده نيکي و بالا رفتن ده درجه خوانده شده است. (احمد بن حنبل، مسند أحمد، ج 8 ص 31 ح 4462)

كساني كه براي سفر عمره از خانه بيرون مي‌شوند و در اين راه مي‌ميرند، پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله و سلم در مورد شان مي‌فرمايد که ثواب و اجر اين عمره تا روز قيامت براي شان نوشته مي‌شود و مي‌رسد. (ابويعلي احمد بن علي موصلي، معجم أبي يعلى، ص 105 ح 101؛ ابوالقاسم سليمان بن احمد طبراني، المعجم الأوسط، ج 5 ص 282 ح 5321)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن