ورزش

ورزش های راکتی

ورزش های راکتی دسته ای خاص از رشته ورزش های رقابتی هستند که با راکت و توپ انجام می‌شوند و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند. ورزش‌های راکتی معمولاً بین دو  نفر انجام می شود ولی می‌تواند حالت تیمی هم داشته باشد.

ماستر سپورت محمد یعقوب

ورزش های راکتی دسته ای خاص از رشته ورزش های رقابتی هستند که با راکت و توپ انجام می‌شوند و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده اند. ورزش‌های راکتی معمولاً بین دو  نفر انجام می شود ولی می‌تواند حالت تیمی هم داشته باشد.

راکت در گذشته به هر ورزشی که با یک ابزار دستی مستطیل شکل با سیم ، مفتول یا سطحی صاف برای ضربه به توپ طراحی شده بود، می گفتند.

انواع ورزش های راکتی:

تنیس یکی از محبوب ترین ورزش های راکتی در جهان به شمار می رود. تنیس یک بازی دو نفره است که می‌تواند بین دوتیم دونفره هم انجام شود.

در این بازی از راکت تنیس و توپ پلاستیکی استفاده می‌شود و بازیکنان باید با استفاده از راکت ، توپ را به زمین حریف بیندازند.

راکت‌های تنیس اولیه از جنس چوب ساخته می‌شدند و سنگین بودند که بعدها به منظور کاهش وزن ، راکت ها را از جنس فیبر کربن و فایبرگلاس ساختند.

ورزش راکتی بدمینتون: این ورزش در قرن پنجم در کشور چین هم بازی می‌شده و در سال 1600 میلادی در اروپا رواج پیدا کرد و بعداً به کشور هندوستان رایج شد.

در ابتدا نام این بازی را به خاطر شهری در هندوستان ، پونا گذاشتند ولی بعداً به صورت رسمی در  بازی دوستانه که بین هند و بریتانیا برنامه ریزی شده بود، نام بازی به بدمینتون تغییر پیدا کرد.

قوانین بازی بدمینتون بین سالهای 1877 – 1901 به صورت مداوم در حال تغییر بود تا این که در نهایت در سال 1992 وارد المپیک گردید.

ورزش راکتی اسکواش: نام دیگر ورزش راکتی اسکواش، دیوار توپ است. اطراف زمین بازی کاملاً با دیوارهای شیشه‌یی پوشانده می‌شود تا تماشاچیان بتوانند بازی را مشاهده کنند و به صورت رقابتی بین دو تیم 2 – 4 نفر انجام می‌شود.

این ورزش در فضای بسته انجام می شود و بازیکنان باید توپ را به دیوار روبروی خود پرتاب کنند و بازیکنان حریف به همان شکل پاسخ دهند.

یکی از سختی‌های ورزش اسکواش این است زمانی که توپ از دیوار برمی‌گردد، بیشتر اوقات پشت سر بازیکن
می‌آید .

در عموم هدف از انجام بازی این است که وقتی یک تیم با توپ به دیوار ضربه می‌زند ، در برگشت توپ از دیوار،  تیم حریف نتواند عکس العمل مناسبی انجام داده و دوباره توپ را به سمت دیوار بزند.

ورزش راکتی تنیس روی میز: تنیس روی میز، ورزشی رقابتی است که بین 2 یا 4 نفر انجام می‌شود. راکت‌های تنیس روی میز چوبی ، کوچک و سبک هستند که با لایه‌ای نرم پوشانده شده اند. توپ تنیس روی میز ، توپ کوچک و سبک و توخالی است که به رنگ سفید و نارنجی تولید می‌شود.  میز بازی چوبی است و وسط میز یک جال کم ارتفاع برای تقسیم میز به دو نیمه قرار داده می‌شود که برخورد توپ به جال قوانین خاص خودش را دارد.

تنیس روی میز در سال 1926 تأسیس شد و در سال 1988 به ورزش‌های المپیک اضافه شد. تنیس روی میز امروزه به عنوان یکی از سریعترین ورزشها شناخته می‌شود.

ورزش راکتی سافت تنیس: سافت تنیس مانند بازی تنیس است با این تفاوت که توپ نرمی از جنس پلاستیک دارد.

زمین بازی ورزش راکتی سافت تنیس با جال به دو نیمه تقسیم می‌شود و مانند تنیس رقابتی به صورت انفرادی یا دو نفره برگزار می‌گردد. توپی که در ورزش سافت تنیس استفاده می‌شود نرم است.

این ورزش در ابتدا وارد بازی‌های رقابتی آسیا در کشورهای تایوان  ،کوریای جنوبی ، تایلند و جاپان شد و بعدها به اروپا راه پیدا کرد.

ورزش راکتی پدل: ورزش راکتی پدل ترکیب اسکواش و تنیس است که در زمینی محصور با دیوارهای شیشه‌‌ی انجام می‌شود. ابعاد زمین 10 – 20 و ارتفاع آن 88 سانتی متر و طول آن 10 متر است .این ورزش در سال 1969 توسط یک اسپانیایی بنیان گذاشته شد و به مرور زمان شکل و قوانینش تغییر پیدا کرد. این ورزش تقریباً ناشناخته است و مانند اسکواش هنوز به المپیک راه پیدا نکرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *