اسلامی

مواد مخدر در آیینه شریعت

طوری‌که در بحث گذشته گفته شد، اسلام برای ریشه‌کن سازی مواد مخدر و‌ سکرآور، از بدو تأسیس تا کنون پی‌هم مبارزه نموده است البته این همه برای نجات و سلامت انسان‌ها صورت گرفته، زیرا هر آنچه در اسلام حیات، صحت و زندگی را تهدید کند مردود است و هر آنچه نظم اجتماعی را مختل و جامعه را به سوی تباهی و مفاسد اخلاقی بکشاند باطل است.

مولوی میرویس عزیزی

قسمت دوم

طوری‌که در بحث گذشته گفته شد، اسلام برای ریشه‌کن سازی مواد مخدر و‌ سکرآور، از بدو تأسیس تا کنون پی‌هم مبارزه نموده است البته این همه برای نجات و سلامت انسان‌ها صورت گرفته، زیرا هر آنچه در اسلام حیات، صحت و زندگی را تهدید کند مردود است و هر آنچه نظم اجتماعی را مختل و جامعه را به سوی تباهی و مفاسد اخلاقی بکشاند باطل است.

مواد مخدر و نشه‌آور، نه‌تنها در کشور ما بلکه در سرتاسر جهان، یکی از چالش‌های بزرگ است.

سالانه مرگ و میر ناشی از اعتیاد و اضرار این مواد کشنده، به یک نگرانی جدی و جهانی مبدل شده است.

زرع، قاچاق، ترافیک و رویارویی با باندهای مافیای  مواد مخدر در سطح جهان، چالش مبارزه با مواد مخدر را پی‌چیده نموده است.

به یقین گفته می‌توانیم که آسیب‌ها و آفت‌های مواد مخدر نسبت به هر چیزی دیگر در این ملک بیش‌تر است.

بدون شک مواد مخدر و نشه‌آور، آسیب‌ها، مشکلات، رنج‌ها و زخم‌های ناسوری را در پیکر این جامعه بجا نهاده است که جبران آن هر گز قابل تصور و پیش‌بینی نیست.

لازم به ذکر است، اگر آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و نشه‌آور را در مقایسه با حوادث طبیعی، جنگ و تحولات دیگر مورد محاسبه قرار بدهیم، در می‌یابیم که رنج و آسیب‌های برخواسته از مواد مخدر به مراتب نگران کننده‌تر  و تباه‌کن است.

دفتر اطلاع رسانی ساز مان ملل متحد در طی گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۱۹ می‌گوید: حدود ۳۵ میلیون انسان در سرتاسر جهان در معرض مرگ و تهدید مواد مخدر قرار دارد.

همچنان گزارش سالانه مواد مخدر سازمان ملل در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که حدود ۲۷۵ میلیون انسان با مواد مخدر در سرتاسر جهان مبتلا اند.

اگر در کشور ما افغانستان برگردیم، آسیب مواد مخدر بیش‌تر از هر پدیده دیگر در این کشور است.

گفته می‌شود که حدود پنج میلیون معتاد در افغانستان به مواد مخدر رو آورده‌اند که حقیقتاً این بزرگ‌ترین فاجعه انسانی است.

اکنون می‌خواهم  پیامدهای منفی و فاجعه‌بار اشیای مسکر و نشه‌آور را، ذیلاً بیان نمایم.

-1 آسیب, های فردی و اجتماعی اعتیاد؛

اضراری را که مواد مخدر و نشه‌آور در کشور بجا نهاده است، گلوی افراد و اجتماع را فشار می‌دهد و آسیب اعتیاد نسبت به هر آسیب و پدیده منفی دیگر، سنگین‌تر است، زیرا مواد مخدر بسیاری از خانواده‌ها را از هم جدا کرده و بنای مستحکم خانوداه‌ها را فرو ریخته است.

اعتیاد در حقیقت پی‌مودن روش زنده به گور کردن انسانها است این پدیده منفور پای بسیاری از انسان‌های مؤمن را به دامن معصیت کشانده است، تا جایی‌که  شهرها، محیط زندگی، دهات و بخش بخش کشور را فرا گرفته است.

-2 اعتیاد یا مرگ تدریجی؛

کسانی‌که در جنگ‌ها و نبردها قربانی شدند، تنها یک بار جان داده اند، اما کسانی‌که به اعتیاد رو آوردند و حیات خویش را به مخاطره انداخته اند، هر روز و هر لحظه طعم تلخ مرگ را می‌چشند، چون اکثر  معتادین به زندگی ذلت‌بار  تن داده و به عبارت دیگر به مرگ تدریجی محکوم اند، زیرا آن‌ها کسانی هستند که هر روز به آغوش مرگ می‌روند و به میزان بدبختی و تلخی‌های حسرت‌آور زندگی می‌افزایند.

-3 اعتیاد و پی‌مودن مسیر ذلت؛

آن‌هایی که قربانی اعتیاد و مواد مخدر شده اند، مردم و جامعه آن‌ها را به نگاه بد می‌بینند، آن‌ها ذلیل‌ترین زندگی را تجربه می‌کنند، مردم از زندگی آن‌ها نفرت دارند، بر آن‌ها و زندگی آن‌ها نفرین می‌فرستند، چون که بخشی از منافع اجتماع را بر هم می‌زنند، سرقت می‌کنند، به معاصی رو می‌آورند و فاجعه می‌آفرینند.

-4 زندگی امانت الهی و ودیعه بزرگ است؛

برما لازم است تا قدر آنرا بدانیم. معتادین زندگی نمی‌کنند، تنها به صورت زنده اند، زیرا معنای زندگی در عبادت، تقوا، اخلاق، عطوفت، همکاری با دیگران، تعاون، رفاه و آسایش بازتاب می‌یابد.

تمام لذایذ زندگی آن‌ها، غرق در طوفان دود، بی‌سرپناهی، ناداری، سرگردانی و هیجان است، و افسوس که شمع زندگی آن‌ها را، طوفان نادانی و گمراهی خاموش  کرده است.

زندگی در کنار زباله‌های کثافات، در میان جوی‌بارها، در کنار انبار های ناپاکی، در میان رود خانه‌ها، نهایت ذلت‌آور است، کرامت انسانی را قربانی کرده، عزت و غرور انسان را بباد فنا می‌دهد.

کرامت انسانی در عین حال امانت بزرگ خداوندی است پس نباید، آن‌را به بازی بگیریم و این گوهر گران‌بها را، در پای هیولای مرگ بریزیم.

در قاموس معتادین چیزی بنام نظافت و طهارت جای ندارد.

۶- اعتیاد و راه دشوار؛

یکی از بزرگ‌ترین پیامد شوم اعتیاد همین است که فرد معتاد از میان اعضای خانواده طرد می‌شود، عنصر محبت از هم می‌پاشد و فضای گرم کانون خانواده به سردی می‌گراید، بسا پدران، پسران، همسران و جمع زیاد عزیزان از هم جدا شدند، در نتیجه همین اعتیاد است که دارایی و همه هست و بود خانواده‌ها را به تاراج برده.

نه‌تنها پنج میلیون انسان معتاد در این کشور فقیر وجود دارد، بلکه آسیب آن، هسته پنج میلیون خانواده را نیز به خطر مواجه کرده است.

در کنار این پنج میلیون معتاد، میلیون ها پدر، مادر، فرزند، همسر و دوستان دیگر نیز، در پریشانی و سرگردانی قرار دارند.

واضح بگویم بگونه مستقیم و غیر مستقیم نیم پیکر جامعه در آتش این مواد هلاک کننده و تباه‌کن می‌سوزند.

۶- اثرات جهل و نادانی اعتیاد؛

در پهلوی این‌که اعتیاد در نتیجه جهل، نادانی و بی‌خبری از اساسات و ارزش‌های اسلامی بوده، علاوه بر آن، همه فهم، درک، عقل، هوش و درایت انسانی را از بین می‌برد.

بزرگ‌ترین ثروتی را که معتاد از دست می‌دهد، ثروت عقل و خرد است.

عقل در اسلام معیار تکلیف و یکی از راه‌های شناخت حقیقت‌ها و ارزش‌ها است. متأسفانه که شخص معتاد حتی درک از کرامت انسانی و ارزش‌های بشری خود را نیز گم می‌کند، گاهی دست به تگدی ( گدایی ) می‌زند، گاهی به سرقت رو می‌آورد، گاهی در پی قاچاق مواد مخدر قرار گرفته و گاهی هم تا سرحد اختطاف پیش می‌رود.

اما نهایتاً پیام ما به همه برادران و خواهران ما این است که به دستورات و هشدارهای نجات بخش اسلام توجه کنند. یقیناً اگر به دستورات الهی ارزش‌های اسلامی توجه صورت می‌گرفت، امروز شاهد چنین فاجعه در کشور نبودیم. مسئولیت این همه نابسامانی‌ها، بدوش کسانی هستند که دستورات الهی را دست کم گرفته، به مجالس شراب نوشی‌ها و قمار خانه‌ها رو آورده، با هم نشینان نادان، بداخلاق، با بیماران اعتیاد زندگی و دست دوستی پیش کردند که امروز نیم پیکر جامعه را، به مشکلات و سختی‌ها مواجه کردند.

و نیز به همه مردم عزیز پیام می‌دهم که با معتادین نگاه تحقیر آمیز نداشته باشیم، از توهین و تحقیر آن‌ها دست بر داریم، کرامت انسانی آن‌ها را حفظ کنیم و در امر ترک اعتیاد و مواد مخدر، به آن‌ها نصیحت کنیم و دست آن‌ها را گرفته به در مان گاه‌های معتادین راهنمایی کنیم، زیرا تعاون و همکاری در مسیر صلاح، یک اصل ایمانی و اسلامی است. شایان ذکر است که توهین آن‌ها خلاف اخلاق و ساتیر اسلامی است.

به همان ترتیب از توجه مسؤلین امارت اسلامی که در این خصوص سعی و تلاش بی شایبه‌ای را به خرج داده اند و می دهند ابراز قدردانی نموده و موفقیت هرچه بیشتر شان را از الله متعال خواهانیم. تا بتوانیم صاحب یک افغانستان عاری از مواد اعتیاد آور و مسکرات باشیم.

در اخیر می‌گویم و نیز در بخش سوم انشاءالله خواهیم نوشت که با مقدمه و‌ گام‌های نخست اعتیاد یعنی نصوار و‌ سگرت خدا حافظی کنیم.

ادامه دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *