مصاحبه

شهریان کابل: باتولید انرژی برق درکشور؛  سویچ روشنایی خانه ما، دردست خود ما خواهد بود

به نقل ازرسانه ها چین برای سرمایه گذاری درزمینه تولید برق ازطریق زغال سنگ درافغانستان اظهارعلاقه مندی کرده است. نماینده اتاق های تجارت چین در دیدار با محمد حنیف حمزه رئیس اجرایی برشنا گفته است که می خواهد برای تولید ۵۰۰ میگاوات برق امکان سرمایه گذاری را بررسی کند. نماینده چین گفته است که تجربه تولید برق از طریق زغال سنگ در۱۱ کشور را دارد و قادرهستند که دستگاه‌های تولیدی وتکنیکی خود را برای تولید برق به افغانستان منتقل کنند. خبرنگار روزنامه ملی انیس درموردمزایای تولید انرژی برق در داخل کشور وپیشینۀ روابط جمهوری خلق چین باافغانستان گفت وشنودی دارد با دوتن ازهمشهریان عزیزکه فشرده آن به مطالعه خوانندگان روزنامه تقدیم می گردد.

شفیق

به نقل ازرسانه ها چین برای سرمایه گذاری درزمینه تولید برق ازطریق زغال سنگ درافغانستان اظهارعلاقه مندی کرده است. نماینده اتاق های تجارت چین در دیدار با محمد حنیف حمزه رئیس اجرایی برشنا گفته است که می خواهد برای تولید ۵۰۰ میگاوات برق امکان سرمایه گذاری را بررسی کند. نماینده چین گفته است که تجربه تولید برق از طریق زغال سنگ در۱۱ کشور را دارد و قادرهستند که دستگاههای تولیدی وتکنیکی خود را برای تولید برق به افغانستان منتقل کنند. خبرنگار روزنامه ملی انیس درموردمزایای تولید انرژی برق در داخل کشور وپیشینۀ روابط جمهوری خلق چین باافغانستان گفت وشنودی دارد با دوتن ازهمشهریان عزیزکه فشرده آن به مطالعه خوانندگان روزنامه تقدیم می گردد.

  عبدالخبیرسروری یک تن ازهمشهریان ما درمورد تولید انرژی برق ازطریق زغال سنگ در داخل کشورچنین نظریاتی ارائه نمود:

این خبر؛ نوید خوش برای سرمایه گذاران هردوکشور واقدام خوبی به دولت های افغانستان و جمهوری مردم چین است. به قول برخی ها افغانستان زیرزمینش مملوازگنج است اما بالای زمینش انباری از رنج، مردم افغانستان امروز ازانواع مواد خام غنی بوده اما به مواد پخته همیشه محتاج است. اکنون زغال سنگ افغانستان ازنگاه کیفیت درسطح جهان کم نظیراست ولی به پول ناچیزی به بیرون ازکشور صادر می گردد. اگراین تصمیم تحقق یابد ازیک طرف به انرژی ارزان‌تری دست خواهیم یافت وازجانب دیگر هزاران تن ازهموطنان ما صاحب شغل و درآمدزایی خواهند گردید. با تولیدانرژی برق درداخل کشور ازلحظه شماری ریسک آورکه سویچ روشنایی خانه ما دردست همسایه است خلاصی خواهیم یافت وهم ازطرفی اسعار دالری ما به خارج ازکشور جهت پرداخت هزینه صرفیه انرژی، انتقال نخواهدیافت.

گرچه قبلاً زمینه برای سرمایه گذاری مهیا نبود زیرا ناامنی به اوج خود رسیده بود مردم به خصوص تاجران نه خود شان درامن بودند ونه سرمایه شان، به همین علت کوشش می کردند که درخارج ازکشور سرمایه گذاری نمایند تا سرمایه وخودشان نیز درامن به سرببرند وازتجارت خود کمایی بیشتری بدست بیاورند. اکنون الحمدلله سراسرکشور از امنیت کامل برخوردار است و مردم با راحت تام به کسب وکارشان مشغول اند. هیچ نوع دلهره وتشویشی آنان را تهدید نمی‌کند. بنابرین زمینه بهتر سرمایه‌گذاری برای سرمایه داران داخلی وخارجی مهیا گردیده است، باید از این فرصت پیش آمده استفاده بهتری نمایند.

امارت اسلامی افغانستان زمینه را برای  سرمایه گذاران خارجی وداخلی بگونه بهتر مساعد بسازد و آنان را دربخش های مختلف تشویق وترغیب نماید. سرمایه داران  کشورهای بیشتری به سرمایه گذاری درافغانستان  علاقه مندخواهندشد، زیرا موادخام فراوان به بهای اندکی برایشان قابل دسترس خواهد بود.

چین یک دوست خوب مردم و دولت افغانستان است، مردم ما امیدوار هستند که همکاری درعرصه های مختلف میان دو کشور بتواند باعث تأمین رفاه اجتماعی، پیشرفت، ترقی و سعادت مردم دوکشور گردد.

همچنان چین به عنوان بزرگترین خریدار جلغوزه سیاه افغانستان، تقریباً چهارسال قبل مهمترین گام در راستای تجارت جلغوزه برداشت.

اولین محموله جلغوزه کشور  با گشایش دهلیز هوایی افغانستان ـ چین؛ به کشورچین یکی از بزرگترین بازارهای تجاری جهان صادر شد.  افغانستان برای نخستین بار، جلغوزه اش را به نام خودش به بازارهای جهان صادر کرد. کشورما به عنوان بزرگترین تولیدکننده جلغوزه، نمی‌توانست  فرآورده‌هایش را به بازار جهانی عرضه کند، ولی کشورهای دیگر بیشترین این فرآورده‌ها را به نام خود عرضه میکردند. جلغوزه و پسته افغانستان منحیث یک سرمایه ملی مااست و بالای صادرات، بسته‌بندی و در نظر گرفتن معیارهای صادراتی آنها توجه خاصی صورت گیرد. این درحالیست که بازار کشورهای منطقه به فرصتی برای تاجران داخلی وخارجی مبدل شده است. اکنون نیز محموله های تجارتی از طریق دهلیز هوایی به چین صادر می‌شود. پیش از این افغانستان با کشورهای سعودی، هند، ترکیه، قزاقستان و کشورهای اروپایی از طریق دهلیز هوایی تجارت داشت. کشورماکه بزرگترین تولیدکننده جلغوزه می‌باشد در هشت ولایت: خوست، پکتیا، پکتیکا، لوگر، لغمان، نورستان، ننگرهار و قسمتی از کاپیسا کشتزارهای آن وجود دارد. جلغوزه افغانستان در سطح جهان  باکیفیت‌ترین جلغوزه‌ها به شمار می‌رود که ارزش سالانه آن ۴۵۰ میلیون دالر تخمین شده است.

اگر جلغوزه کشور درپروسس و بسته‌بندی آن توجه صورت بگیرد، ارزش سالانه آن به یک میلیارد دالر خواهدرسید.

در نبود یک مسیر و بازار مناسب، جلغوزه افغانستان به پاکستان قاچاق میشد و این کشور آن را به نام محصول خود به بازارهای جهانی عرضه میکرد. اکنون با توجه به ارزشی که جلغوزه برای افغانستان دارد و شهرتی که این جلغوزه در بازارهای بینالمللی پیداکرده است، خوش بختانه زمینه برای آغاز صادرات آن از طریق افغانستان نیز مهیاگردیده است.

عبدالوهاب یک‌تن ازهموطنان ما درمورد سابقه طولانی روابط جمهوری خلق چین بامردم افغانستان درسده های مختلف چنین ابراز نظرنمود:

چنانکه از برگ های کهن تاریخ بر می آید از هزاران سال به این سو راهبان کشور پهناور چین به کشور ما مخصوصاً به ولایت بامیان می آمدند. با کاروان بازرگانی، قندهار و هرات را طی می نمودند و در مسیر راه ابریشم ادویه و احجار قیمتی را تجارت می کردند. روابط تجارتی و دیپلوماتیک این دو کشور سالها و قرنها همیشه دوستانه، عاری از هر نوع تنش و منازعه بوده است. به خصوص طی بیشتر از شصت سال اخیر روابط دیپلوماتیک میان مردم چین و افغانستان، یک بخشی از روابط دیرینه و بسیار کهن  دو کشور می باشد که حد اقل پیشینة دو هزار ساله دارد.

در گذشته ها افغانستان به حیث مرکزتقاطع فرهنگ های جهان بود  و اکنون امارت اسلامی می خواهد تا افغانستان باردیگر این موقف خود را بیابد و شرق را به غرب و شمال را به جنوب وصل کند.

افغانستان دهلیز و چهار راه  تجارتی و اقتصادی کشورهای منطقه بوده است. درگذشته هفت راه و یا شاخه ابریشم به بلخ می‌آمد و بلخ مرکز تقاطع و مرکزتبادله اجناس و مرکز آمد و رفت شمال به جنوب و شرق به غرب کاروان ها بود. اگر بخواهیم راه ابریشم را احیا کنیم باید ازراه بلخ بگذریم و بلخ همان حیثیت مرکز تبادل اموال و ترانزیت جهانی را که درقرن دوم داشت،  اکنون هم ظرفیت آن را می تواند پیدا کند. افغانستان کشوریست که در هر زمان حسن همجواری را رعایت،  به حقوق همسایگی احترام خاصی قایل است و حد تعادل را در روابط دوستانه با تمام همسایگان خود حفظ کرده است. بنابر این یکی از راه هایی که طرق وصل مارا باهمسایگان برقرارکرده است، راه تجارتی ابریشم است.

باید یادآور شد که سیاسیون دو کشور در حال حاضر بیشتر از پیش تلاش می نمایند این حسن همجواری مستحکم‌تر شود و سیاست دو کشور در قبال هم دیگر همیشه دوستانه باشد. هردو کشور تلاش دارند این دوستی خلل ناپذیر دو کشور را با (راه تجارتی) که نام آن ابریشم است به طور دایم و قایم محکم گره کرده روابط سیاسی و تجارتی را در ساحه و منطقه گسترش دهند. با احیای نقش مجدد، افغانستان به حیث چهار راه عملی و واقعی در مسیر مطمین انتقال کالاها و انرژی در منطقه، اعتبار بزرگ منطقوی را کسب خواهد کرد.

در رابطه به اینکه چطور افغانستان به یکی از مراکز و چهارراه عمده تمدن تجارتی، اقتصادی و فرهنگی براعظم آسیا مبدل گردد، تلاش صادقانه ازطرف مسئولان کشورباید صورت بگیرد. در مورد پروژه های پایپلاین گاز و نفت، خط آهن و سرک سازی که مناسبات میان کشورها را گسترده تر می سازد سعی بی دریغ ضرورت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *