سخن انیس

شاعران،  بازتاب‌دهندگان درد ملت اند

افغانستان در حالی‌که سرزمین جهاد‌ و شهادت است، سرزمین علم، اندیشه، شعر و شعور نیز می‌باشد.

افغانستان در حالی‌که سرزمین جهاد‌ و شهادت است، سرزمین علم، اندیشه، شعر و شعور نیز می‌باشد.

اندیشمندان و شاعران افغانستان در جهان شهره‌ی آفاق استند و هر یک مانند ستاره درخشان در آسمان علم، حکمت و شعر می‌تابند.

شاعران این سرزمین در کنار زنده کردن زبان و ادبیات در تعلیم، تربیه، اخلاق، بازتاب درد ملت و آبادی نیز سهم بسزایی داشته اند و از خشت طلایی شعر، کانون‌های گرم سازندگی و آموزندگی را احیا کرده اند.

اگرچه با تجاوزان و اشغالگری‌های پی‌درپی بیگانگان در کشور عزیز مان، شعر و ادب آسیب دید و بازار شعر و شاعری سرد شد، اما باآن‌هم شاعران مجاهد با شمشیر شعر و بلاغت در مقابل متجاوزان و اشغالگران ایستادگی کردند و با سروده‌های ناب جهادی و بیدارگرایانه‌ی شان در مبارزات اسلامی، نقش بسزایی را ایفا کرده اند.

امروز که افغانستان آزاد و آرام گردیده است، فضای خدمات ادبی برای شاعران بهتر مساعد شده است و شاعران می‌توانند با خاطر آرام بسرایند و قصرهای مجللی از شعر و ادب در کشور عزیز خویش بسازند.

مشاعره‌ی تاریخی و پرشکوهی که به مناسبت (گل انار) در این‌ روزها به ابتکار ریاست اطلاعات و فرهنگ قندهار برگزار شد، نویدبخش بود و امید تازه‌یی برای شاعران و علاقه‌مندان شعر و ادب درکشور بخشید.

ملت افغانستان از برگزاری چنین جشنواره‌های ادبی و فرهنگی ابراز خُرسندی و شادمانی می‌کنند و راه‌اندازی چنین کارها را باعث رشد و بالندگی شعر، شعور، استعدادها و فرهنگ در کشور دانسته، استقبال و ستایش  می‌نمایند.

به تعبیر فیلسوف شرق، علامه اقبال لاهوری؛ ملتی که شاعر ندارد؛ انبار گِل است:

شاعر اندر سینه ملت چو دل

ملت بی شاعری انبار گِل

امیدواریم که امارت اسلامی افغانستان، این روال را سراسری سازد و برای رشد و ترقی زبان و ادبیات کشور تدابیر گسترده‌تری را روی دست گیرد. تا باشد از یک طرف فرهنگ شعر، زبان و ادبیات در کشور بالنده گردد و از طرف دیگر با این وسیله برای گسترش اخلاق، تعلیم و تربیت اسلامی و آبادی کشور، کارهای مفید و مثمری صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *