ورزش

دانستنی های مهم ورزش کرکت

کرکت یک ورزش تیمی بت و توپ است که میان دو تیم ۱۱ نفره بازی می‌شود.نخستین اشارات به کرکت در اواخر صده ۱۶۰۰ میلادی صورت گرفته است. در آغاز، کرکت یک بازی کاملاً انگلیسی بود اما با گسترش امپراطوری بریتانیا، کرکت توسط بسیاری از مهاجران به مناطق دوردستی چون استرالیا، افریقا، حوزه کارائیب و هند انتقال یافت.

ماستر سپورت محمد یعقوب

کرکت یک ورزش تیمی بت و توپ است که میان دو تیم ۱۱ نفره بازی می‌شود.نخستین اشارات به کرکت در اواخر صده ۱۶۰۰ میلادی صورت گرفته است. در آغاز، کرکت یک بازی کاملاً انگلیسی بود اما با گسترش امپراطوری بریتانیا، کرکت توسط بسیاری از مهاجران به مناطق دوردستی چون استرالیا، افریقا، حوزه کارائیب و هند انتقال یافت.

میدان کرکت : کرکت در میدان دایره‌ای یا بیضه‌ی شکل پوشیده از چمن انجام می‌شود. شعاع زمین کرکت، ۷۵ متر و در مرکز زمین یک محوطه خاکی متراکم شده وجود دارد. به این قسمت پیچ گفته می‌شود که در طرفین آن سه عدد چوب بنام استامپ وجود دارد و تمام این مجموعه با هم ویکت نامیده می‌شود.

توپ کرکت : توپ کرکت دارای محیطی میان ۲۲/۴ تا ۲۲/۹ سانتی متر و ۱۵۵/۹ تا ۱۶۳ گرام وزن دارد. سطح آن از چرم و مرکز آن از چوب پنبه پیچیده شده در نخ پرشده‌است. چوبی که با آن به توپ ضربه می‌زنند بت نام دارد. بیشترین طول آن ۹۶/۵ سانتی متر و عرض آن در پهن‌ترین بخش ۱۰/۸ سانتی متر بوده و تغییرات وزن آن از ۱ تا ۱/۴ کیلو می‌باشد.

بت کرکت : بَت کرکت صرفاً از چوب ساخته و معمولاً جنس آن از مجنون بید سفید است.بت کرکت از تیغه ،شانه و دسته تشکیل شده است.تیغه نیز به سه قسمت صورت, پشت و لبه تقسیم می‌شود. میانه پشت بت حالت بر امده داشته تا اینکه نیروی بیشتری هنگام ضربه زدن به توپ وارد شود. جایی که لبه ها بدسته می پیوندند، شانه را تشکیل میدهند. پایین بت نیز پنجه بت می گویند. طبق قانون حد اکثر طول بت 96/5 سانتی متر و حد اکثر عرض آن 10/8 سانتی متر است. وزن آن معمولاً میان 1 تا 1/4 کیلو می باشد. دسته بت با پوششی از پلاستیک و نمای آن دارای پوشش نازکی از مواد محافظ می باشد.برای دوام بیشتر بویژه بت های نو ,به آن ها روغن مخصوص زده شده و سپس برای فشرده کردن بافت های نرم چوب به آن، با چکش چوبی ضربات تدریجی وارد می شود.

بازی کرکت : تیم مهاجم برای زدن توپ۲ نفراز بازیکنان خود را داخل میدان می فرستد که آنها باید توپ را زده وطول مستطیل خاکی را طی کنند و یا با زدن توپ به خارج از محدوده ی زمین امتیاز به دست آورند پس از اوت شدن ۱۰ نفر از مهاجم تیم ها جابجا می شوند.

بتمن : در هر تیم دو نفر با چوب جلوی ویکت ها ایستاده می شوند تا به توپ پرتاب شده توسط بازیکنان تیم مقابل ضربه بزنند به افرادی که با چوب به توپ ضربه می زنند، بتمن می گویند.

بالر: به افرادی که توپ را پرتاب می کنند بالر می گویند.هر بالر به تعداد هاورهای تعیین شده یعنی اگر ۵۰ هاور باشد،حق پرتاب ۱۰ هاور را دارد و برای ۵۰هاور  ۵ بالر می باشد. (به ۶ توپ پرتابی یک هاور می‌گویند)

کیچینگ: دور پیچ افرادی از تیمی که باید توپ را پرتاب کنند برای گرفتن توپ های ضربه زده شده ایستاده می شوند را کیچینگ می گویند یعنی توپ را باید قبل از برخورد به زمین مهار کنند که باعث اوت بتمن می شود.

گروند فلدینگ : افرادی که توپ های زمینی را مهار می کنند، گروند فلدینگ می گویند.اگر این افراد توپ گرفته شده قبل از اینکه بتمن امتیازی کسب کند و در محل تعیین شده نباشد و توپ به ویکت ها برخورد کند بتمن حذف می گردد.

ویکت کیپر: کسی است که پشت بتمن به عنوان دروازه بان بازی کرکت ایستاده است. که مهم ترین نقش بازی را برعهده دارد.

روش پیاله: یکی از مهم ترین مهارتهای کرکت می باشد که همه ی بازیکنان از آن استفاده می کنند. دو تکنیک پر طرفدار برای گرفتن توپ وجود دارد که به دو پیاله با دست معروف هستند. یک پیاله آن است که دو دست مانند طوری قرار بگیرند که دو انگشت کوچک روی هم قرار بگیرند واین کار بدین علت است که وقتی توپ نزدیک می شود دو دست جدا نشوند.

روشی دیگر فقط کافی است نوک انگشت کوچک با هم در تماس باشند. شما می توانید از طریقه دیگری استفاده کنید ولی باید مطمئن باشید که پیاله بزرگی را با دست ایجاد کرده اید. مانند روش قبل، این کار به چند دلیل مناسب می باشد توپ به کف دست شما برخورد کند، که عکس العمل دست شما بستن است یعنی با این عمل توپ گرفته شده از دست شما خارج نمی شود. در تمرین کیچینگ توصیه بر این است که روزانه با صد بار تمرین مهارت گرفتن توپ را به حداکثر برسانید.

در شروع بازی ترکیب کیچینگ به گونه ای باشد که در داخل دایره بیضه‌ی شکل اولی متمرکز شوند (پاورپلی) و پس از پرتاب ۱۰ هاور، بازیکنان باید به بیرون از دایره اولی برای گرفتن توپ کرکت جای گیری کنند. پس از پرتاب ۱۰ هاور، ۵ هاور به کاپیتان تیمی که پرتاب کننده است تعلق می گیرد و پس از آن ۵ هاور دیگر به تیم بتمن تعلق می گیرد در حالی که تعداد کل هاورها ۵۰ می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *